PERSPECTIVA ECONOMICA- dreptul la proprietate personala; dreptul de a poseda si dispune de banii, casele, proprietatile ei în deplina libertate, indiferent de statutul ei marital; dreptul de a cumpara, vinde, închiria propria proprietate; dreptul de a conduce si beneficia de propria afacere; dreptul de a fi întretinuta material de catre barbat.- dreptul la mostenire: dreptul de a-si mosteni sotii sau rudele; nu poate fi schimbat (testamentul este anulat, invalid). Partea de mostenire depinde de relatia mostenitorului cu decedatul: e în functie de responsabilitatea barbatului si a femeii în familie, nu de sexul persoanei. CASATORIA - relatie de reciprocitate (aliati), nu relatie de putere a carei esenta e subordonarea. Ambii robi ai lui Allah: prin casatorie, femeia nu devine nici sclava, nici stapâna. - casatoria vazuta ca binecuvântare, sursa de liniste, pace, compasiune si iubire. Dependenta reciproca, consultare, bunatate. Sanctitatea si inviolabilitatea drepturilor femeilor; Allah este martor al acestui contract; daca barbatul rupe angajamentul, rupe legamântul luat în fata lui Allah. Si femeia în aceeasi situatie.- e valida doar daca are la baza consimtamântul ambilor soti.- drepturile femeii: financiare (întretinere completa) si nefinanciare (respectarea conditiilor contractului, dreptul la mahr, mostenire, divort, dreptul de a face apel la curtea islamica, de a fi tratate frumos, cu respect – aspecte dependente de învataturile etice generale ale Islamului).- îndatoririle femeii: pastrarea secretelor sotului, a intimitatii maritale; datoria de a pazi, proteja proprietatea familiei când sotul e plecat; pastrarea castitatii (valabila si pentru barbati); managamentul casei - chibzuit.DIVORTUL - permis, nu încurajat; cel mai neplacut dintre lucrurile permise.- isma: când barbatul delega unilateral femeii dreptul de a divorta.- în baza anumitor conditii specificate în contractul de casatorie.- prin apel la curtea islamica: în caz de impotenta, boli de piele, boala incurabila, nebunie; în caz de abuz psihologic, verbal si fizic; daca nu este întretinuta material; în caz de absenta prelungita si parasire; daca barbatul e în închisoare; în caz de înselaciune sau ascundere a unor dovezi importante la momentul casatoriei.- prin consimtamânt reciproc, acord.- prin khula: femeia e nefericita, returneaza mahr.Custodia copiilor: mama pâna la 7 ani (dupa unii savanti: 10 ani); apoi copiii pot alege singuri. Hadis în care a fost aleasa mama.DIN PERSPECTIVA POLITICA- libertatea de a-si alege liderul si de a-si declara public alegerea; femeile depun juramântul de supunere / baya fata de conducator; pot participa la viata politica. Au existat femei care au detinut pozitii administrative, juridice importante; o femeie care a condus o provincie islamica (Arwa bint Ahmad, Yemen).- femeilor li se cerea sfatul în probleme politice; Profetul (Pacea si binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!) însusi le-a cerut sfatul; erau consultate în treburile importante ale statutului.- regina Belqis în Coran. ’Aisah – mufti; a dat fatwa, a mediat în discutiile dintre companioni. DIN PERSPECTIVA JURIDICA- reprezentantii ambelor sexe tratate în mod egal în fata legii. În anumite circumstante, marturia femeii nu este egala cu cea a barbatului, în altele este egala, în altele este nevoie de marturia a doi barbati. Într-un singur verset se face distinctia, majoritatea versetelor nu fac referiri la gen. În acel verset se facea referire la tranzactii financiare complexe, care necesitau un limbaj aparte de afaceri. Marturii în functie de domeniul de expertiza.- femeile au personalitate juridica; pot semna contracte, tranzactii. Sotul nu poate cheltui fara permisiunea sotiei.POLIGAMIA- este un act halal / permis, nu fard / obligatoriu; nu este nici încurajata, nici interzisa. Este doar o permisiune conditionata, o concesie; ca orice concesie, e deschisa abuzurilor. Nu reprezinta norma, nici macar demografic. Islamul nu a inventat-o, ci a reglementat-o si a restrictionat-o. A fost practicata în India, Arabia preislamica, Britania, Insulele Pacificului. În Vechiul Testament sunt mentionati profeti si regi poligami: Avraam (doua sotii), David (100), Solomon, Ghideon. .- contextul revelarii versetului referitor la poligamie: fata orfana, dupa batalia de la Uhud. Versetul revelat pentru a preveni nedreptatile fata de orfani si adulterul.- este o solutie practica, morala, integrala la anumite probleme. Ce alte alternative pentru a pastra o sociatate morala. Coranul s-a adresat întregii umanitati, în toate timpurile, pentru toate situatiile.- conditie: sotul sa fie drept. - optiuni: femeia stipuleaza în contract ca nu este de acord cu poligamia; divort prin khula. Nevoia nu legala, dar morala a barbatului de a obtine acordul femeii în caz de casatorie poligama.
Alina Isac
Drd. Filosofie
Membra de onoare a Asociatiei Surori Musulmane