Cum era chipul lui Iisus Hristos? Scripturile nu spun nimic despre aspectul fizic al celui care, în urmă cu două mii de ani, le-a revelat credincioșilor imaginea lui Dumnezeu în carne și oase, iar cei care au avut norocul să privească "chipul chipurilor" au rămas poate atît de mirați încît nu au lăsat în urmă nici o descriere; în schimb, această mare mirare provocată de acel Nazarinean a inspirat geniul artiștilor din toate vremurile, notează Avvenire.
Flavio Caroli, profesor de Istoria Artei Moderne la "Institutul Politecnic" din Milano, a încercat o descriere a Mîntuitorului în cartea intitulată "Chipul lui Iisus. Istoria unei imagini din antichitate la arta contemporană" (editura Mondadori), carte care apare astăzi în librăriile din Italia. Este paradoxal, dar prima imagine a lui Iisus este opera unui dușman al său: o caricatură grosolan redată cu graffiti în secolul II într-o casă de pe colina Palatinului din Roma. Se întrezărește un crocifix pe care era răstignit un om cu cap de asin și o persoană care este în adorare. Inscripția în greacă este "Alexamenus îl adoră pe Dumnezeul său". Știm că păgînii îi luau în derîdere pe creștini ca adoratori ai unui asin, în timp ce primii creștini ezită să-l înfățișeze direct pe Hristos, cel puțin pînă la începutul secolului IV, afirmă autorul cărții într-un interviu acordat ziarului Avvenire.
Imaginea Mîntuitorului începe să fie repezentată mai tîrziu, din cauza prudenței unui grup persecutat care preferă simboluri care fac aluzie la Iisus.
Totuși, în primele secole ale creștinismului, imaginile cu Iisus trimit întotdeauna la o persoană fără barbă, modelat după figura lui Apolo. Cotitura apare la jumătatea secolului al IV-lea în catacombele Comodila din Roma: o pictură anonimă îl înfățișează pentru prima dată pe Iisus cu părul lung și barba deasă, o imagine care s-a impus de-a lungul secolelor.
Se pare că își are originea într-un text apocrif, atribuit unui funcționar roman contemporan cu Iisus care vorbește despre el ca fiind "un bărbat înalt, cu părul de culoarea nucilor de Sorrento, barbă deasă nu prea lungă, de aceeași culoare cu părul, și cu ochi albaștri". O descriere care corespunde mai mult sau mai puțin trăsăturilor tipice din Orientul Mijlociu. Mai îndoielnică pare culoarea ochilor, rareori reprezentați de culoare albastră. Iisus apare inițial doar ca tămăduitor și învățător, fiind excluse episoadele mai umilitoare din viața sa. Mai ales în lumea din Răsărit, icoanele accentuează aspectul divin, și abia în Evul Mediu începe să apară imaginea suferinței, ca de pildă în pictura "Crucifixul" de Cimabue.
Dimensiunea tragică va fi apoi exacerbată de Reforma protestantă, fiind emblematică "Răstignirea", opera lui Mathias Grunewald.
Mathias Grunewald - "Rastignirea"
Artistul care a știut să redea cel mai bine natura umană și divină a lui Hristos a fost Piero della Francesca,
dar în arta occidentală se pot da numeroase alte exemple sublime, cum ar fi "Hristos Mort" de Mantegna
, "Cina cea de taină" a lui Leonardo da Vinci care redă pentru prima dată dimensiunea introspectivă
, "Schimbarea la față" de Rafael sau "Pieta Rondanini" de Michelangelo.
În secolele al XVIII-lea și al XIX-lea, cînd raportul instituțional al marii arte cu temele sacre se atenuează, începe să se afirme dimensiunea intimă: Iisus devine martorul nefericirii artistului și al omului modern. Un materialist precum Daumier realizează în 1850 "Ecce Homo", o capodoperă.
Iar Gauguin, identificîndu-se cu durerea lui Iisus, se înfățișează pe el însuși în "Hristos în grădina cu măslini".
Există rezultate poetice și în secolul XX, secol al tuturor retoricilor și al tuturor laicismelor, cînd Piccaso va spune: "Nu există o temă mai frumoasă decît o răstignire, ca dovadă că a fost abordată timp de peste o mie de ani de milioane de ori".
Flavio Caroli, profesor de Istoria Artei Moderne la "Institutul Politecnic" din Milano, a încercat o descriere a Mîntuitorului în cartea intitulată "Chipul lui Iisus. Istoria unei imagini din antichitate la arta contemporană" (editura Mondadori), carte care apare astăzi în librăriile din Italia. Este paradoxal, dar prima imagine a lui Iisus este opera unui dușman al său: o caricatură grosolan redată cu graffiti în secolul II într-o casă de pe colina Palatinului din Roma. Se întrezărește un crocifix pe care era răstignit un om cu cap de asin și o persoană care este în adorare. Inscripția în greacă este "Alexamenus îl adoră pe Dumnezeul său". Știm că păgînii îi luau în derîdere pe creștini ca adoratori ai unui asin, în timp ce primii creștini ezită să-l înfățișeze direct pe Hristos, cel puțin pînă la începutul secolului IV, afirmă autorul cărții într-un interviu acordat ziarului Avvenire.
Imaginea Mîntuitorului începe să fie repezentată mai tîrziu, din cauza prudenței unui grup persecutat care preferă simboluri care fac aluzie la Iisus.
Totuși, în primele secole ale creștinismului, imaginile cu Iisus trimit întotdeauna la o persoană fără barbă, modelat după figura lui Apolo. Cotitura apare la jumătatea secolului al IV-lea în catacombele Comodila din Roma: o pictură anonimă îl înfățișează pentru prima dată pe Iisus cu părul lung și barba deasă, o imagine care s-a impus de-a lungul secolelor.
Se pare că își are originea într-un text apocrif, atribuit unui funcționar roman contemporan cu Iisus care vorbește despre el ca fiind "un bărbat înalt, cu părul de culoarea nucilor de Sorrento, barbă deasă nu prea lungă, de aceeași culoare cu părul, și cu ochi albaștri". O descriere care corespunde mai mult sau mai puțin trăsăturilor tipice din Orientul Mijlociu. Mai îndoielnică pare culoarea ochilor, rareori reprezentați de culoare albastră. Iisus apare inițial doar ca tămăduitor și învățător, fiind excluse episoadele mai umilitoare din viața sa. Mai ales în lumea din Răsărit, icoanele accentuează aspectul divin, și abia în Evul Mediu începe să apară imaginea suferinței, ca de pildă în pictura "Crucifixul" de Cimabue.
Dimensiunea tragică va fi apoi exacerbată de Reforma protestantă, fiind emblematică "Răstignirea", opera lui Mathias Grunewald.
Mathias Grunewald - "Rastignirea"
Artistul care a știut să redea cel mai bine natura umană și divină a lui Hristos a fost Piero della Francesca,
dar în arta occidentală se pot da numeroase alte exemple sublime, cum ar fi "Hristos Mort" de Mantegna
, "Cina cea de taină" a lui Leonardo da Vinci care redă pentru prima dată dimensiunea introspectivă
, "Schimbarea la față" de Rafael sau "Pieta Rondanini" de Michelangelo.
În secolele al XVIII-lea și al XIX-lea, cînd raportul instituțional al marii arte cu temele sacre se atenuează, începe să se afirme dimensiunea intimă: Iisus devine martorul nefericirii artistului și al omului modern. Un materialist precum Daumier realizează în 1850 "Ecce Homo", o capodoperă.
Iar Gauguin, identificîndu-se cu durerea lui Iisus, se înfățișează pe el însuși în "Hristos în grădina cu măslini".
Există rezultate poetice și în secolul XX, secol al tuturor retoricilor și al tuturor laicismelor, cînd Piccaso va spune: "Nu există o temă mai frumoasă decît o răstignire, ca dovadă că a fost abordată timp de peste o mie de ani de milioane de ori".
Articol preluat din Gazeta de Transilvania