Avusem sa fac un raport la semiotica despre un simbol. M-am gandit sa-l postez aici. Cred ca cuiva ii va prinde bine.
“Evolutia stele cu 6 colturi, stelei evreiesti, Magen David, sau, din punct de vedere literar, Steaua lui David. ”
מגן דוד Steaua lui David
I Perspectiva Spiriuala
Simbolul triunghiurilor intersectatee unul utilizat pe larg in Orientul Mijlociu si Africa de Nord; despre care s-ar spune ca adduce noroc. Apare s in arta timpurie evreiasca, dar nu ca un simbol ce le-ar apartine in mod exclusiv. Cel mai “apropiat” simbol evreisc “oficial” este menorah. Din cauza formei geometrice simetrice de hexagrama, aceasta a devenit un simbol al multor culturi timpuri. Antropologii sustin ca triunghiul indreptat in sus ar reprezenta masculinitatea iar cel indreptat in jos – feminitatea, iar intersectia lor ar reprezenta unitatea si armonia. In alchimie cele 2 triunghiuri reprezinta “focul” si “apa”; impreuna rsimbolizand reconcilierea lucrurilor opuse. Unii alchemisti medievali au descoperit un joc de cuvite talmudic - ish mayim, apa arzatoare si shamayim , paradisul ca sa demonstreze interpretarea celor 2 conceptii.
Savanti precum Frantz Rosenzeweig au atribuit un inteles teologic profund acestui simbol. De exemplu, triunghiul superior, e indreptat in sus, spre D-zeu iar cel de jos – spre lumea reala. Intersectia face triunghiurile neseparbile, la fel ca si poporul evreu. Din punct de vedere teologic aceste teorii sunt interesante, dar au o baza slaba in literatura religioasa si istorica.
In baza surselor iudaice, Steaua, sau Scutul lui David semnifica numarul 7: asta este suma dintre 6 colturi si 1 (central). Unul din primele texte iudaice care mentioneaza direct acest sibol este Eshkol Ha-Kofer de Karaite Judah Hadassi, scris la mijlocul secolului 12: “Sapte nume ale ingerilor vor precede mezuzah: Mihael, Gabriel, etc… Tetragrammaton o sa va protejeze! Si un semn numit Scutul lui David va sta in fata fiecarui inger”.
Cifra 7 are o senificatie religioasa speciala in Iudaism: 6 zile ale creatiei plus ziua a saptea in care Creatorul s-a odihnit, sase zile de munca si Shabbat-ul, sapte spirite ale lui D-zeu sau menorah-a din Templul antic cu 7 lumanari. Se pare ca Steaua lui David a devenit un simbol standart in synagogi anume din cauza “organizarii” sale in 3 +3+1 ce corespunde Menorah-ei din Templu, care este un simbol mult mai traditional evreiesc din timpurile antice. Sunt 6 cuvinte cu care incepe Shema, cea mai importanta rugaciune evreiasca. In Kabbalah, Steaua lui David simbolizeaza cele 6 directii ale spatiului: sus, jos, est, vest, nord, sud si centru. Unele amulete Kabbalistice folosesc simbolul pentru a aranja cele 10 Sefiroturi. Cu toate acestea nu sunt referinte in textele Kabbalistice clastice cum ar fi Zoar si altele.
Magen David (Scutul lui David, sau, dupa denumirea comuna Steaua lui David) este un simbol asociat cu iudaismul contemporan, dar este un simbol relative nou in iudaism. S-ar presupune ca ar reprezenta conturul scutulu Regelui David (sau posibiul o emblema pe scut), dar nu este o legatura sau o confirmare in literature rabinica. De fapt simbolul e intalnit foate rar in literatura si arta ebraica timpurie. Originile exacte ale acestui simbol relationat cu identitatea evreiasca nu sunt cunoscute, dar, in acelasi timp, sunt cateva teorii. In baza uneia dintre ele, Steaua lui David contine 2 dintre cele 3 litere cu care se scrie numele “David” ( Scris in ebraica, “David” contine doar trei litere, doua dintre care sunt “D” (adica “dalet”). In alfabetul paleo-ebraic, alfabetul ce a existat pana la captivitatea babiloniana, aceasta litera vea forma unui triunghi, similar cu litera greceasca “Delta”. Se spune, de asemenea, ca Steaua este modelata dupa scutul tanarului luptator evreu David, care a devenit mai tarziu Regele David. Pentru a economisi metalu, scutul a fost confectionat din piele, inconjurat de un carcas simplu din metal care avea sa sustuina scutul avea forma a doua triunghiuri intersectate.
Textele magice evreiesti datate cu evul mediu vorbesc despre un scut magic al lui David, scut care-l apara de demoni si dusmani. In baza acestor insemnari pe scut, care ar fi trecut mai tarziu lui Iuda Meacabim, ar fi fost scris numele lui D-zeu, alaturi de cele 6 aspecte ale spiritului Divin (Isaia 11:2).
In Steaua lui David incape si intreg alfabetul ebraic*.
In sec 17 a devenit popular de a devenit o practica popular de a pune Magen David pe synagogi pentru a le identifica ca fiind case de rugaciuni ale evreilor, in acelasi fel in care crucea identifica o casa de rugaciune crestina. Nu am intalnit nici o explicatie de ce anume acest simbol e folosit, si nu altul.
II Perspectiva Geo-Politica
O alta intrebuitare a hexagramei in Evul Mediu a fost o emblema heraldica evreiasca, in special in Praga si in în rândul membrilor de familiei evreiesti Foa, care a trăit în si Italia și Olanda. În 1354, împăratul Charles IV din Praga a acordat evreilor din orașul sau privilegiul de a arbora steagul lor propriu in timpul ocaziilor speciale. Pe acel flag era o stea cu 6 colturi, flag similar cu cel din sinagoga Altneuschul, cea mai veche din Praga. Din Praga Magen David se raspandeste i comunitatile din Moravia si Boemia, apoi in Europa de est. In Viena secolului 17, cartierul evreiesc era despartit de cel crestin de un stalp de hotar, pe de o parte al acestuia fiind pusa o cruce iar pe de alta parte o stea cu 6 colturi.
Odata cu Revolutia Franceza incepe si Emanciparea evreilor, care au inceput sa caute un simbol care
i-ar reprezenta, comparabil cu crucea pentru crestini. Ei s-au oprit la steaua cu 6 colturi, anume din cauza asociatiei heraldice. Cand Theodor Herzl cauta u simbol pentru miscarea zionista, el a ales Steaua lui David, deoarece era bine cuoscuta deja si u avea o semnificatie religioasa. Apare apoi pe steagul Israelului si a fost asociata cu rascumpararea. In timpul hlocaustului nazi foloseau steaua galbena pentru a identifica evreii, iar dupa razboi evreii au prefacut-o din sibmbol al umilintei si mortii in unul al onoarei.
Steaua lui David este prezenta si pe bani. Cel mai cunoscut exemplu il reprezinta Dolarul American si pe Sheqel-ul nou Israelian. Adeptii Teoriei Coonspiratiei Mondiale au reusit sa gaseasca legatura dintre Steaua lui David, masoneria si Noua Ordine Mondiala ascunsa in imginea piramizei cu delta omniprezenta de pe bancnota de $1.
Astazi, Steaua lui David este cel mai popular și universal recunoscut simbol al poporului evreu, prezent atat pe stema politiei si salvarii, Mossad-ului si JDF (armata), cat si alte altor structuri. În discursul său de seminar intitulat Steaua răscumpărarii (1912), Franz Rosenzweig încadrată filosofia lui despre iudaism in jurul imaginii stelei, compusa din două reuniuni conceptuale, care, împreună, formează baza convingerii mozaice: crearea, Apocalipsa, și răscumpărare; Dumnezeu, Israel, și pamantul/ lumea.
Bibliografie:
1.http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Judaism/star.html
2.„The Encyclopedia of Jewish Symbols” Ellen Frankel and Betsey Platkin Teutsch, p. 161; Jason Aronson Inc., 1992
3.http://www.menorah.org
“Evolutia stele cu 6 colturi, stelei evreiesti, Magen David, sau, din punct de vedere literar, Steaua lui David. ”
מגן דוד Steaua lui David
I Perspectiva Spiriuala
Simbolul triunghiurilor intersectatee unul utilizat pe larg in Orientul Mijlociu si Africa de Nord; despre care s-ar spune ca adduce noroc. Apare s in arta timpurie evreiasca, dar nu ca un simbol ce le-ar apartine in mod exclusiv. Cel mai “apropiat” simbol evreisc “oficial” este menorah. Din cauza formei geometrice simetrice de hexagrama, aceasta a devenit un simbol al multor culturi timpuri. Antropologii sustin ca triunghiul indreptat in sus ar reprezenta masculinitatea iar cel indreptat in jos – feminitatea, iar intersectia lor ar reprezenta unitatea si armonia. In alchimie cele 2 triunghiuri reprezinta “focul” si “apa”; impreuna rsimbolizand reconcilierea lucrurilor opuse. Unii alchemisti medievali au descoperit un joc de cuvite talmudic - ish mayim, apa arzatoare si shamayim , paradisul ca sa demonstreze interpretarea celor 2 conceptii.
Savanti precum Frantz Rosenzeweig au atribuit un inteles teologic profund acestui simbol. De exemplu, triunghiul superior, e indreptat in sus, spre D-zeu iar cel de jos – spre lumea reala. Intersectia face triunghiurile neseparbile, la fel ca si poporul evreu. Din punct de vedere teologic aceste teorii sunt interesante, dar au o baza slaba in literatura religioasa si istorica.
In baza surselor iudaice, Steaua, sau Scutul lui David semnifica numarul 7: asta este suma dintre 6 colturi si 1 (central). Unul din primele texte iudaice care mentioneaza direct acest sibol este Eshkol Ha-Kofer de Karaite Judah Hadassi, scris la mijlocul secolului 12: “Sapte nume ale ingerilor vor precede mezuzah: Mihael, Gabriel, etc… Tetragrammaton o sa va protejeze! Si un semn numit Scutul lui David va sta in fata fiecarui inger”.
Cifra 7 are o senificatie religioasa speciala in Iudaism: 6 zile ale creatiei plus ziua a saptea in care Creatorul s-a odihnit, sase zile de munca si Shabbat-ul, sapte spirite ale lui D-zeu sau menorah-a din Templul antic cu 7 lumanari. Se pare ca Steaua lui David a devenit un simbol standart in synagogi anume din cauza “organizarii” sale in 3 +3+1 ce corespunde Menorah-ei din Templu, care este un simbol mult mai traditional evreiesc din timpurile antice. Sunt 6 cuvinte cu care incepe Shema, cea mai importanta rugaciune evreiasca. In Kabbalah, Steaua lui David simbolizeaza cele 6 directii ale spatiului: sus, jos, est, vest, nord, sud si centru. Unele amulete Kabbalistice folosesc simbolul pentru a aranja cele 10 Sefiroturi. Cu toate acestea nu sunt referinte in textele Kabbalistice clastice cum ar fi Zoar si altele.
Magen David (Scutul lui David, sau, dupa denumirea comuna Steaua lui David) este un simbol asociat cu iudaismul contemporan, dar este un simbol relative nou in iudaism. S-ar presupune ca ar reprezenta conturul scutulu Regelui David (sau posibiul o emblema pe scut), dar nu este o legatura sau o confirmare in literature rabinica. De fapt simbolul e intalnit foate rar in literatura si arta ebraica timpurie. Originile exacte ale acestui simbol relationat cu identitatea evreiasca nu sunt cunoscute, dar, in acelasi timp, sunt cateva teorii. In baza uneia dintre ele, Steaua lui David contine 2 dintre cele 3 litere cu care se scrie numele “David” ( Scris in ebraica, “David” contine doar trei litere, doua dintre care sunt “D” (adica “dalet”). In alfabetul paleo-ebraic, alfabetul ce a existat pana la captivitatea babiloniana, aceasta litera vea forma unui triunghi, similar cu litera greceasca “Delta”. Se spune, de asemenea, ca Steaua este modelata dupa scutul tanarului luptator evreu David, care a devenit mai tarziu Regele David. Pentru a economisi metalu, scutul a fost confectionat din piele, inconjurat de un carcas simplu din metal care avea sa sustuina scutul avea forma a doua triunghiuri intersectate.
Textele magice evreiesti datate cu evul mediu vorbesc despre un scut magic al lui David, scut care-l apara de demoni si dusmani. In baza acestor insemnari pe scut, care ar fi trecut mai tarziu lui Iuda Meacabim, ar fi fost scris numele lui D-zeu, alaturi de cele 6 aspecte ale spiritului Divin (Isaia 11:2).
In Steaua lui David incape si intreg alfabetul ebraic*.
In sec 17 a devenit popular de a devenit o practica popular de a pune Magen David pe synagogi pentru a le identifica ca fiind case de rugaciuni ale evreilor, in acelasi fel in care crucea identifica o casa de rugaciune crestina. Nu am intalnit nici o explicatie de ce anume acest simbol e folosit, si nu altul.
II Perspectiva Geo-Politica
O alta intrebuitare a hexagramei in Evul Mediu a fost o emblema heraldica evreiasca, in special in Praga si in în rândul membrilor de familiei evreiesti Foa, care a trăit în si Italia și Olanda. În 1354, împăratul Charles IV din Praga a acordat evreilor din orașul sau privilegiul de a arbora steagul lor propriu in timpul ocaziilor speciale. Pe acel flag era o stea cu 6 colturi, flag similar cu cel din sinagoga Altneuschul, cea mai veche din Praga. Din Praga Magen David se raspandeste i comunitatile din Moravia si Boemia, apoi in Europa de est. In Viena secolului 17, cartierul evreiesc era despartit de cel crestin de un stalp de hotar, pe de o parte al acestuia fiind pusa o cruce iar pe de alta parte o stea cu 6 colturi.
Odata cu Revolutia Franceza incepe si Emanciparea evreilor, care au inceput sa caute un simbol care
i-ar reprezenta, comparabil cu crucea pentru crestini. Ei s-au oprit la steaua cu 6 colturi, anume din cauza asociatiei heraldice. Cand Theodor Herzl cauta u simbol pentru miscarea zionista, el a ales Steaua lui David, deoarece era bine cuoscuta deja si u avea o semnificatie religioasa. Apare apoi pe steagul Israelului si a fost asociata cu rascumpararea. In timpul hlocaustului nazi foloseau steaua galbena pentru a identifica evreii, iar dupa razboi evreii au prefacut-o din sibmbol al umilintei si mortii in unul al onoarei.
Steaua lui David este prezenta si pe bani. Cel mai cunoscut exemplu il reprezinta Dolarul American si pe Sheqel-ul nou Israelian. Adeptii Teoriei Coonspiratiei Mondiale au reusit sa gaseasca legatura dintre Steaua lui David, masoneria si Noua Ordine Mondiala ascunsa in imginea piramizei cu delta omniprezenta de pe bancnota de $1.
Astazi, Steaua lui David este cel mai popular și universal recunoscut simbol al poporului evreu, prezent atat pe stema politiei si salvarii, Mossad-ului si JDF (armata), cat si alte altor structuri. În discursul său de seminar intitulat Steaua răscumpărarii (1912), Franz Rosenzweig încadrată filosofia lui despre iudaism in jurul imaginii stelei, compusa din două reuniuni conceptuale, care, împreună, formează baza convingerii mozaice: crearea, Apocalipsa, și răscumpărare; Dumnezeu, Israel, și pamantul/ lumea.
Bibliografie:
1.http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Judaism/star.html
2.„The Encyclopedia of Jewish Symbols” Ellen Frankel and Betsey Platkin Teutsch, p. 161; Jason Aronson Inc., 1992
3.http://www.menorah.org